Review: Hanni Kamaly, THE MIGHT THEY HAVE in Konsten

Hanni Kamaly, Gadju Okabak Ulrikab Koskimo, 2021. Still from film, 4-part video, 30:22. Photograph of Gadju Daniel Sewak (Museum of Ethnography, Stockholm)

Andreas Gedin has reviewed Hanni Kamaly’s exhibition THE MIGHT THEY HAVE for konsten.net

“Mellan bildskärmarna som påminner om märkliga, svarta rektangulära frukter, där de hänger i guldglimmande kedjor från taket, står spretiga och risiga metallskulpturer. Både vassa och sköra. De är ett slags mekaniska insekter besläktade med Louise Bourgeois menageri, skulpturala teckningar, tecken eller varför inte revor i utställningsrummets rymd genom vilka man skulle kunna ana andra världar och slutsatser. Skulpturerna rimmar med videoessäernas spretighet, men talar ändå ett annat språk. De är bångstyriga och går sin egen väg och tillför helheten en avgörande komplexitet.” – Andreas Gedin

“Så händer det, projektet sätts i rejäl gungning i en av filmerna. En berättare, konstnären tänker jag mig, säger oväntat: ”Dags för självreflektion”, och fortsätter: ”Reproducerar inte filmen samma koloniala akt (som den skildrar)?” Frågan hänger i luften och stannar där. Men glimten av den kritiska stämman är inte bara välgörande, frågan är glödande.”

The full review in Swedish, can be read here.