Jacob Lundström writes about John Skoogs film Shadowland at Index for Dagens Nyheter.
‘Filmhistorien är full av geografiska illusioner. Kalifornien har föreställt de flesta delar av världen. I dag beror platsfusket ofta på skattelättnader och låga löner som gör att till exempel Budapest får föreställa sekelskiftets Stockholm.
Plötsligt syns ett bekant cypressträd i John Skoogs kortfilm ”Shadowland”. Det tronar i eget majestät på en piedestal av granit, nedanför slår vågorna från Stilla havet mot en stenig strand.
Platsen är Pebble beach i Kalifornien, två timmars bilfärd söder om San Francisco. Just den här cypressväxtarten är unik för området och det brukar sägas att trädet är landets mest fotograferade.
Det är inte undra på att de natursköna omgivningarna också har exploaterats av den lokala filmindustrin. Det är förstås här som James Stewarts Scotty och Kim Novaks Madeleine kysser varandra i Hitchcocks ”Studie i brott” (”Vertigo”) från 1958, mycket riktigt med ett cypressträd i bakgrunden. Eftersom det handlar om en film som utspelar sig i San Francisco med omnejd är floran alltså geografiskt korrekt.
Men det finns gott om exempel på geografisk illusionism på vita duken, när en specifik plats helt sonika får representera någon annanstans. I ”Shadowland”, som ingår i utställningen ”Mad horizon” som öppnar på Galleri Index den 24 september, har Skoog letat upp alla dessa kaliforniska scenerier som genom historien har fått agera stand-in för fjärran länder i diverse Hollywoodproduktioner…’
Full text here.